Willem Brouwer (L) en Ties Cleven kunnen een glimlach, voorafgaand aan de fietstocht, niet onderdrukken. De redacteuren raceten de regio rond en ervoeren zo hoe het is om op een e-bike te rijden.
Willem Brouwer (L) en Ties Cleven kunnen een glimlach, voorafgaand aan de fietstocht, niet onderdrukken. De redacteuren raceten de regio rond en ervoeren zo hoe het is om op een e-bike te rijden.

Krijgt de provincie ons aan de e-bike?

Algemeen 83 keer gelezen

Visit Brabant startte onlangs een grootschalige campagne om het rijden op een e-bike onder de aandacht te brengen. Met de Sjees-probeeractie is bij tal van fietsspecialisten in 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant tijdelijk kosteloos gebruik te maken van een elektrische fiets. Dit om e-biken binnen het woon-werkverkeer te stimuleren. Redacteuren Ties Cleven (24) en Willem Brouwer (30) namen de proef op de som.

REGIO - We kunnen het niet ontkennen: een week gratis rondfietsen op een snelle tweewieler, dat klinkt als muziek in de oren. Voor ons werk pendelen wij regelmatig op en neer tussen Eindhoven en Best. En ook vrienden en familie, in Valkenswaard en Hapert, wonen voor ons als Eindhovenaren niet om de hoek. Daarmee zijn wij nu juist de groep die de provincie, die deze probeeractie initieert, wil bereiken. Want met veel gemak stappen we toch al snel ‘even in de auto’.

En dat terwijl fietsen op een e-bike gezonder, duurzamer en goedkoper is, vindt ook Mark van de Wijgert (34) van Fietsenhandel John van de Wijgert. De Eindhovense fietsenmaker heeft zijn passie voor het vak van geen vreemde. Zijn grootvader Harrie opende in 1954 een fietsenzaak in Heesch, een dorp bij Oss. Nu, meer dan zestig jaar later, staat Mark dagelijks te sleutelen in zijn zaak aan de Tongelresestraat in Eindhoven.

Volwassen markt

,,Je ziet dat ouderen steeds vaker een elektrische fiets aanschaffen. Maar ook scholieren rijden meer en meer op een e-bike, vooral buiten de stad.” Terwijl ook binnen de stadsgrenzen de op een accu aangedreven tweewieler buitengewoon geschikt kan zijn, denkt Van de Wijgert. ,,Hoe lang duurt het wel niet voordat je met de auto van het noorden naar het zuiden van Eindhoven bent gereden?”

Vader John knikt instemmend. Van de Wijgert senior ziet ook zakelijke kansen in de inmiddels volwassen markt. ,,Aan een e-bike is meer specifiek onderhoud nodig. Die service bieden wij. Normaliter zit er een aantal jaar garantie op een nieuw model.” En geef hem eens ongelijk: het is een hele klus om zelf de defecte accu of software te repareren. ,,In die zin is ons werk flink veranderd de laatste jaren, maar we passen ons aan.”

Wij sluiten het gesprek af en stappen vol enthousiasme zelf op de pedalen. Iets te enthousiast, blijkt even later, als we Mark bellen. Een van onze twee fonkelnieuwe blauwe Gazelles geeft niet mee. Brokken? Nee, toch? Na een half uur al? Willem trapt de longen uit zijn lijf om Ties bij te houden, maar dat is een hels karwei.

Gelukkig is de oplossing binnen handbereik en is het euvel na een telefoontje binnen een mum van tijd verholpen. Ook Willem kan weer gas geven. Dat doen we, nadat we met collega Walter een warme kop chocolademelk nuttigen en Best weer verlaten. Het weerzien op de krantenredactie was een aangename onderbreking op deze koude decemberdag.

Turbo-stand

Ties zorgt deze dinsdag voor de routekaart. Als wielerliefhebber kent hij de regio goed. Vanuit de startplaats aan de Tongelresestraat in Eindhoven fietsen we richting Strijp-S, om via de Herdgang en het kanaal naar onze werkplaats in Best te trappen. Daarna knorren we naar Son en Breugel. De koude wind snijdt in het gezicht. Warm zullen we het niet snel krijgen, want met de turbo-stand is inspanning amper nodig.

Op de weg naar Nederwetten hebben we de wind in de rug. Eens kijken hoe hard we kunnen. We ontdekken dat de trapondersteunende motor bij een snelheid van ongeveer 25 kilometer per uur niet meer meegeeft. Gevaarlijk zal het dus niet snel worden. Ook al omdat het minderen van snelheid zo gepiept is met de prima werkende remmen.

Alles werkt goed en wel. Het is heerlijk toeren op zo’n elektrische fiets. Daar zijn we het snel genoeg over eens. Maar wat kost zoiets? Van de Wijgert junior geeft aan dat e-bikes verkrijgbaar zijn in verschillende prijsklassen. ,,De prijs van de A-merken die wij verkopen begint bij 1100 euro. Maar er zijn ook modellen waar je drie à vierduizend euro voor betaalt”, legt hij uit. Dat verschil in prijs zit hem onder meer in de kwaliteit van de accu.

Andere factoren

Van de Wijgert vindt het lastig om aan te geven hoe lang je precies kunt rijden op een volle accu. Dat actieradius varieert enorm per e-bike. ,,Maar het is ook afhankelijk van andere factoren. Denk aan de temperatuur, de stand van de wind en het gewicht van de fietser. Ook de frequentie van het schakelen speelt daarin mee”, somt hij vanachter zijn balie op.

Op de fiets hadden wij geen last van een lege accu. Wellicht was ons ritje daarvoor te kort, maar we hebben zeker twee en een half uur rondgereden. In Nederwetten, waar de schapen ons verbaasd aankijken terwijl wij over de kinderkopjes richting Nuenen rijden, is het goed toeven. Zolang het droog blijft, vinden wij alles prima. Als onze tocht bijna tot een einde komt, valt de schemer over Geldrop.

De voor- en achterlichten gaan aan. Daarvoor bewaart de accu altijd een laatste restje energie, leerden we eerder deze middag. We leveren de fietsen in en stappen op onze oude, vertrouwde stalen ros. Dat is opeens flink aanpoten. Het leven van een journalist gaat niet over rozen.

Ook proberen?

De regio Zuidoost-Brabant (Eindhoven, Helmond, Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre) wil het gebruik van de fiets als vervoersmiddel stimuleren. Vaak wordt de auto gebruikt voor ritten van 5 tot 20 kilometer, omdat deze vaak iets te lang of te intensief zijn voor de gewone fiets. “Met de e-bike probeeractie willen we inwoners laten ervaren dat de elektrische fiets een gezonde en duurzame optie is. Zeker voor de wat langere afstanden is het een goed alternatief voor de auto, ook in het woon-werkverkeer”, aldus Monique List, wethouder mobiliteit van de gemeente Eindhoven.

Ook proberen? De actie loopt tot en met het voorjaar van 2021. Een e-bike reserveren?

www.sjees.nl/probeereenebike

Ties Cleven en Willem Brouwer

‘De komst van de e-bike heeft ons beroep flink veranderd’

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant