Edwin van den Eijnden: 'Dave Schaeken heeft, in overleg met de ontwerpgroep, de wagen getekend. De rest is aan ons.' (Foto: Jurgen van Hoof).
Edwin van den Eijnden: 'Dave Schaeken heeft, in overleg met de ontwerpgroep, de wagen getekend. De rest is aan ons.' (Foto: Jurgen van Hoof). (Foto: Jurgen van Hoof)

'Planning? 8 september zijn we klaar!'

Willem-Jan Schampers

Ontspannen sfeer bij Kerkakkers

In de corsotent van buurtschap Kerkakkers is het een gezellige drukte. Op en rond de wagen wordt gebouwd en her en der vindt overleg plaats over de te volgen werkwijze. "We zijn grotendeels klaar met de grote onderdelen. Nu is de techniek aan de beurt. Heerlijk om hier nu al mee aan de gang te gaan. Meestal vindt dit dit in de laatste week plaats. Vorig jaar zelfs in de laatste paar dagen."

VALKENSWAARD - Aan het woord is voorzitter Edwin van den Eijnden. Hij kijkt tevreden rond en ziet dat er ook tijdens zijn vakantie 'gewoon' is doorgewerkt. "We hebben de verantwoordelijkheid verdeeld onder meerdere mensen. Hierdoor liggen we nu mooi op schema en de sfeer is heel ontspannen. Als er geen gekke dingen gebeuren, zijn we ruim voor de deadline klaar. Constructief hebben we geen moeilijk ontwerp, maar de wagen lijkt simpeler dan dat hij is. Er zit de nodige beweging in en ook de techniek is veelzijdig."

De wagen heeft als titel 'Brabant herrijst-een feniks uit de as'. Edwin: "De leden van de ontwerpgroep hebben eerst op papier gezet wat ze bij het thema konden bedenken. Dit varieerde van worstenbroodjes tot wijwater. Uiteindelijk is gekozen voor Brabant als hightech regio. In uitvindingen en innovaties, maar ook in bijzondere architectuur. Denk aan de cd en het cassettebandje van Philips, de Variomatic van DAF, maar ook de invloed van multinationals als VDL en ASML. En karakteristieke gebouwen als het Klokgebouw, het Evoluon en de Helmondse kubuswoningen."

'Verrijzen'. Het is ook een soort knipoog naar de deelname van Kerkakkers in 2018. Of eigenlijk 'het niet deelnemen'. Door technische problemen moest op zondagmorgen worden besloten om de wagen niet mee te laten rijden. "Iedereen is ontzettend gemotiveerd", aldus Edwin. "Deze wagen moet kost wat kost de weg op. Linksom of rechtsom. Vorig jaar was natuurlijk een enorme domper, maar de vele steunbetuigingen hebben ons goed gedaan. De sfeer is misschien nog wel beter dan eerst. We willen met z'n allen iets moois neerzetten. En zonder de stress kunnen we er nu nog meer van genieten."

Meer berichten