De nieuwe BMW 330i straalt pure sportiviteit uit. FOTO BART HOOGVELD
De nieuwe BMW 330i straalt pure sportiviteit uit. FOTO BART HOOGVELD (Foto: Bart Hoogveld)

Sportiviteit staat duidelijk bovenaan

Voor u getest: BMW 3 Serie

Door Niek Schenk

Een nieuwe generatie van de BMW 3 Serie trekt altijd veel aandacht, vooral vanwege zijn uitstekend rijgedrag. Verdient hij dat ook dit keer?

Het gezicht van de nieuwe 3 Serie is niet verrassend. Weliswaar is de grille groter en natuurlijk is alles, inclusief koplampen, nieuw vormgegeven. Maar de auto doet erg denken aan zijn voorgangers. Aan de achterkant tonen de ontwerpers meer lef. Daar zien we eigenzinnig vormgegeven achterlichten, met opvallend reliëf.

Binnenin lijkt de 3 Serie op de nieuwste generaties van de andere BMW-modellen. De stoelen zitten goed, maar wel wat hard. Achterin maakt een flinke tunnel in de vloer de achterbank eigenlijk alleen geschikt voor twee personen. En zelfs dan houdt de voetenruimte niet over, net als de hoofdruimte trouwens. De bagageruimte is niet meer dan voldoende voor deze klasse.

Technologie

Maar met zijn technologie loopt de BMW voorop: bediening van het infotainment met gebaren, laserkoplampen die tot 500 meter ver reiken: dat zijn dingen die je niet bij elke concurrent aantreft.

BMW wil met de nieuwe 3 Serie van alle markten thuis zijn. De zakensedan moet ook een comfortabele gezins- en reisauto zijn én sportief en uitdagend. Hij stuurt niet alleen heerlijk, maar heeft ook een onderstel dat hem stevig op de weg houdt en de carrosserie zelfs bij extreme bochten nauwelijks in beweging brengt.

Minder veercomfort

De wegligging maakt indruk, maar verminderd veercomfort is de tol die je ervoor betaalt. En dat maakt hem als reis- en gezinsauto wat minder aantrekkelijk.

De 2,0-liter viercilinder benzinemotor (testverbruik 1 op 12,5) laat eigenlijk niets te wensen over.

Hij werkt voortreffelijk samen met de achttrapsautomaat en bezorgt deze BMW de pittige prestaties die je van een sportsedan verwacht.

BMW 330i (258 pk), vanaf €52.638

Dagelijks het laatste autonieuws op ed.nl/auto

Meer berichten