De Peugeot Rifter doet van binnen erg ruim aan; een van de voordelen van zijn hoogte. FOTO BART HOOGVELD
De Peugeot Rifter doet van binnen erg ruim aan; een van de voordelen van zijn hoogte. FOTO BART HOOGVELD (Foto: Bart Hoogveld)

Metamorfose van een bestelwagen

Voor u getest: Peugeot Rifter

Door Niek Schenk

Met de Rifter tovert Peugeot opnieuw een bestelwagen om tot luxueuze personenauto. Dit keer met een avontuurlijk jasje, om hem wat SUV-karakter mee te geven.

Eind vorige eeuw waren tot personenauto's omgebouwde bestelwagens een hype. De Renault Kangoo, Citroën Berlingo en Peugeot Partner bleken niet aan te slepen. Maar onder meer de SUV-trend en de op CO2 gebaseerde belasting heeft deze auto's de das omgedaan. Hun hoge carrosserie leidde tot veel luchtweerstand en daardoor een hoger verbruik, meer BPM-belasting en een hogere prijs.

Peugeot probeert het succes van destijds nu weer op te pakken met de Rifter, gebaseerd op de nieuwste generatie van de bestelwagen Partner. Je zit er lekker in, hoog en nogal recht- op.

Tussen de stoelen vind je grote bergvakken en achterin klaptafeltjes. Ook praktisch: het bergvak over de volle breedte, tegen het plafond.

Kort of lang

De Rifter is in een korte of lange versie verkrijgbaar, de laatste zelfs als zevenzitter. Het interieur doet ruim aan, vooral door het hoge dak. De beenruimte achterin is voldoende. De bagageruimte biedt minimaal 597 liter in de korte versie en 850 in de lange en dat is veel. Als je achterin een stoelleuning omklapt, gaat de zitting meteen mee.

De grote achterklep, van het type bestelwagen, maakt de laadruimte ideaal toegankelijk. Maar hij is wel zwaar om te tillen en je hebt veel ruimte achter de auto nodig. Daarentegen zijn de schuifdeuren die toegang bieden tot de tweede zitrij juist handig op krappe parkeerplaatsen.

Bij het rijden verspeelt de Rifter veel krediet. De handbak schakelt stug en soms onduidelijk. Op de weg neigt deze Peugeot te wiebelen en hij blijkt minder koersvast dan gehoopt. Bovendien blijkt de Rifter nogal gevoelig voor rijwindgeruis. Het veercomfort is voor dit type auto wel prima.

Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi (130 pk), vanaf €39.970

Dagelijks het laatste autonieuws op ed.nl/auto

Meer berichten