Frank Schreurs (links) wordt welkom geheten als nieuw lid van BNI Valkenier. Rechts Hans Weekers, die het chapter heeft helpen oprichten.
Frank Schreurs (links) wordt welkom geheten als nieuw lid van BNI Valkenier. Rechts Hans Weekers, die het chapter heeft helpen oprichten. (Foto: )

BNI Valkenier zet in op samenwerking

Willem-Jan Schampers

Netwerkclub in 't Oude Wandelpark

Business Network International (BNI) is in 1985 gestart in de Verenigde Staten en is een beproefde zakelijke netwerkorganisatie. De leden zijn professionals die elkaar helpen om hun bedrijf te laten groeien. Dit doen ze onder meer door zich te committeren aan de belangrijkste kernwaarde: Geven Loont. Op dinsdag 2 april wordt de Valkenswaardse afdeling gelanceerd: BNI Valkenier. Om 06.45 uur in 't Oude Wandelpark. Inderdaad, 's morgens...

VALKENSWAARD - Remco van Donk is voorzitter van de nieuwe 'chapter'. Hij heeft vertelt over de bijzondere werkwijze van BNI Valkenier. "We komen wekelijks op dinsdagmorgen bij elkaar. Dan ontbijten we samen en kan iedereen die dat wil, zijn zegje doen, Via een dergelijke 'elevator pitch' van één minuut kan een specifieke vraag worden uitgezet of een doelstelling worden gepresenteerd. De andere leden, ook allemaal ondernemers, kunnen hierop reageren en de helpende hand toesteken. Of elkaar kwalitatief goede aanbevelingen geven. Een lidmaatschap geeft je bijvoorbeeld toegang tot verschillende zakelijke trainingen en de mogelijkheid om te netwerken en zaken te doen met honderdduizenden BNI-leden wereldwijd."

BNI zet dus in op samenwerking en het samen genereren van omzet. Remco: "We spelen elkaar business toe. Onderling, maar ook daarbuiten. De marketingformule van BNI is erop gericht om nieuwe omzet te genereren via persoonlijke aanbeveling. Met de eerder genoemde 'één-minuut-'pitch' kun je als ondernemer aandacht vragen voor een specifieke bedrijfsactiviteit of product. Zo heb ineens een verkoopteam van pakweg 25 mensen. Vervolgens ga je de verplichting aan om, als je een positieve aanbeveling hebt gekregen, in een later stadium ook te vertellen wat je er mee hebt gedaan. Wie te weinig positieve aanbevelingen doet, krijgt in petit comité te horen dat zijn of haar inbreng 'onder de maat' is en dat het beter 'kan'. Je wordt dus gestimuleerd om actief deel te nemen."

Remco benadrukt dat BNI een resultaat gerichte netwerkclub is. "Natuurlijk is er bij ons ook ruimte voor het sociale aspect, maar het hoofddoel is om voor elkaar omzet te genereren via een positieve aanbeveling in het zakelijke netwerk. En je leert ook van elkaar. Presenteren voor een groep is goed voor je persoonlijke ontwikkeling." De slogan van BNI is: 'Changing the way the people do business'. Remco: "Wij hebben als regel dat een deelnemer exclusief één beroep of vakgebied vertegenwoordigt. Voor ons werkt het, maar toegegeven: het werkt niet voor iedereen. Er wordt best veel van de deelnemers gevraagd. Zoals maximale aanwezigheid op de ontbijtsessies en vervanging bij afwezigheid."

Leden betalen op jaarbasis 975 euro. Dit is exclusief het wekelijkse ontbijt. "Hiervoor kun je deelnemen aan een aantal trainingen en word je geholpen om met je bedrijf (veel) meer omzet te genereren. Ik geloof dan ook zeer in deze samenwerking. We zijn geen gezelligheidsclub. We helpen elkaar succesvol te zijn!"

Meer berichten