Job Krabbendam (l) uit Valkenswaard heeft bij Digibende zijn plek gevonden. Rechts Filemon Wesselink van Digibende. (Foto: Jurgen van Hoof)
Job Krabbendam (l) uit Valkenswaard heeft bij Digibende zijn plek gevonden. Rechts Filemon Wesselink van Digibende. (Foto: Jurgen van Hoof)

Bij Digibende zit Job eindelijk op zijn plek

Algemeen 456 keer gelezen

KELPEN-OLER/VALKENSWAARD - Job Krabbendam uit Valkenswaard kon zijn draai niet vinden in het reguliere onderwijs. Bij ontwikkelcentrum Digibende in Kelpen-Oler voelt hij zich helemaal op zijn plek. Net als programmamaker Filemon Wesselink.

door Roy de Leijer

Een pand op een bedrijventerrein in Kelpen-Oler, het is misschien niet de werkplek die je van programmamaker Filemon Wesselink verwacht. Maar naast zijn televisiecarrière heeft Wesselink ook een andere baan. Een paar dagen in de week werkt hij voor Digibende, een ontwikkelplek voor jongeren van 12 tot 28 jaar met interesse in de digitale wereld, die door angstaanvallen, autisme of hoogbegaafdheid vastlopen op school of werk. Daardoor dreigen ze tussen wal en schip te vallen.

“Niet iedereen past in het schoolsysteem. Best veel jongeren dreigen daardoor te ontsporen. Vaak zijn het ruwe diamanten. Doordat ze zich bij Digibende bezig kunnen houden met dingen die ze leuk vinden, worden ze gestimuleerd zich sociaal-maatschappelijk te ontwikkelen.” Wesselink benadrukt dat de Digibende geen schoolopleiding is. “Onze kandidaten zijn soms enorm angstig om naar school te gaan. Daarom lijkt Digibende ook bewust niet op een school.”

Toch wordt er bij Digibende volop geleerd en ontwikkeld. Ook wordt er samengewerkt met het onderwijs. Wesselink: “Als Digibende wordt gecombineerd met school, dan wordt gekeken of bepaalde lessen kunnen komen te vervallen. Sommige jongeren spreken namelijk al heel goed Engels.”

Digibende beschikt over alle faciliteiten voor het bouwen van websites, programmeren, het maken van muziek en het bewerken van video’s en foto’s. Het Limburgse filiaal is onder meer uitgerust met een opnamestudio, gameroom en eigen sportruimte. Wesselink: “Er is hier echt een gemeenschap ontstaan waar jongeren hun eigen comfortzone kunnen creëren. Maar ze krijgen verder ook les in sociale weerbaarheid en daarnaast is sporten belangrijk, want anders zitten veel jongeren alleen maar achter hun computer.” Er vindt begeleiding plaats door techneuten, orthopedagogen, (sport)coaches, pedagogen en gedragswetenschappers. 

Drukke apenkooi

De 17-jarig Job Krabbendam uit Valkenswaard steekt zijn enthousiasme voor Digibende niet onder stoelen of banken. “De succesratio is gigantisch”, zegt Krabbendam, die twee dagen in de week te vinden is bij het ontwikkelcentrum in Kelpen-Oler. Daarnaast volgt hij thuisonderwijs.

Krabbendam is autistisch en het lukt hem daarom niet naar een normale school te gaan. Bij Digibende vond hij wel aansluiting bij zijn leeftijdsgenoten. Krabbedam: “Passend onderwijs is niet passend voor iedereen. Veel kinderen worden bijvoorbeeld gepest. Bij mij was het de drukte waardoor ik het niet kon volhouden op school. Na een dag school was ik volledig uitgeput. De pauze was voor mij geen pauze, maar een drukke apenkooi.”

Bij Digibende kan Krabbendam in zijn eigen tempo werken en zichzelf ontwikkelen. “Echt ondersteunend daarbij is de persoonlijke band met de andere ‘bendeleden’. Ik heb hier veel nieuwe vrienden gemaakt. Ik heb bijna altijd zin om naar Digibende toe te gaan. En als het niet gaat dan is daar begrip voor.” De jonge Valkenswaardenaar heeft een roerige periode in zijn leven achter de rug. “Ik heb een behoorlijke tijd thuisgezeten nadat het op verschillende scholen niet goed met mij ging. Uiteindelijk werd, ook in goed overleg met school, duidelijk dat alleen Digibende voor mij uitkomst bood.” Eerder dit jaar vertelde hij al in de talkshow HLF8 over zijn ervaringen in Kelpen-Oler.

Bij Digibende leerde hij alles over de digitale wereld, bijvoorbeeld programmeren, ethisch hacken en multimedia. Ook maakte hij een computergame. Met het project was hij een jaar in de weer. Krabbendam ziet volop mogelijkheden voor een toekomst als ethisch hacker: “In de ICT vragen ze niet zozeer naar je diploma, maar kijken ze vooral naar wat je kan.”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant