Het Nederlands team v.l.n.r: Steffen Scheelings, Bob Jeurgens, Pepijn van Diggelen en Niek van Veenhuizen
Het Nederlands team v.l.n.r: Steffen Scheelings, Bob Jeurgens, Pepijn van Diggelen en Niek van Veenhuizen

Bob van reserve naar goud op WK Aardrijkskunde

Algemeen 151 keer gelezen

BORKEL EN SCHAFT - Vier Nederlandse leerlingen streden vorige week met 175 leeftijdsgenoten uit 46 landen op het WK Aardrijkskunde om de geografische wereldtitel. Waaronder de 17-jarige Bob Jeurgens uit Borkel en Schaft: “Ik was in eerste instantie niet ingeloot voor het Nederlands team.”

In plaats van een meeslepende internationale geografie olympiade (iGeo) in Istanbul zaten de net afgestudeerde Were Di leerling en andere Nederlandse deelnemers van 10 tot en met 15 augustus online vanuit de Hogeschool Utrecht te zwoegen over geografische opdrachten. Vanwege de pandemie kon het team niet naar Istanbul afreizen. “Het was jammer dat we daar niet konden zijn maar het was wel mega gaaf om mee te doen”, vertelt Bob enthousiast. 

Plaatsvervanger

Tijdens de voorrondes voor het Nederlands team nam Bob het in Nijmegen op tegen 14 andere kandidaten. Vier daarvan kwamen in het team. Bob zat daar in eerste instantie niet tussen. “Dat vond ik wel balen. Maar een week voordat de olympiade begon kreeg ik te horen dat ik toch mee kon doen.” Er was een deelnemer uitgevallen en Bob mocht als plaatsvervanger optreden: “Ik heb meteen een spoedcursus gekregen over Istanbul. Zelfs tijdens de week van de olympiade heb ik nog veel extra werk moeten verrichten om op hetzelfde niveau te komen als de rest.” Dit werk betaalt zich uiteindelijk wel uit: Bob eindigt als hoogste van het Nederlands team. Er werden in totaal vijf medailles binnengehaald door het Nederlands team: drie keer brons, een keer zilver en goud voor Bob Jeurgens. Hij kwam terecht in de top 19 en kreeg op 16 augustus te horen dat hij is geëindigd op de 12e plaats. Een geweldige prestatie, vooral voor iemand die als reserve binnen is gekomen, maar Bob blijft er nuchter onder. “Ik heb denk ik geluk gehad met de vragen die we kregen. De onderwerpen die ze voorschotelen moeten je namelijk maar net liggen. Dat was voor mij blijkbaar wel het geval.”

Ik heb nu nog steeds contact met mensen uit Litouwen en Nieuw-Zeeland

Drietal toetsen

De leerlingen kregen tijdens de olympiade verschillende opgaven van hoog aardrijkskundig niveau voor hun kiezen, verdeeld over drie wedstrijddagen. Ze begonnen een meerkeuzetoets, schriftelijke essaytoets en een afsluitend virtuele veldwerkdag in het Ataturk Arboretumu Park in Istanbul. De meerkeuzetest en de essaytoets gingen volgens Bob prima, maar het virtuele veldwerk vond hij nog knap lastig. “We kregen onder andere de ontwerpopdracht om de omgeving van het stadspark te karteren en analyseren en daarna deels te herontwerpen. Doordat wij niet naar Istanbul konden werden we in een digitaal gebied gezet. Ik moest daarom echt mijn creativiteit op volle toeren laten draaien, verschillende aspecten combineren en een plan opstellen. Dat was pittig, maar wel enorm interessant en leuk om te doen.”

Internationale contacten

De olympiade vond digitaal plaats in Istanbul. Daardoor was het sociaal contact leggen met internationale tegenstanders voor de Nederlanders een stukje lastiger. “Het was moeilijk om sociale activiteiten te organiseren. Iemand had wel vrij snel een Facebookpagina aangemaakt waar we een beetje contact met elkaar konden leggen. Zo heb ik nu nog steeds contact met mensen uit Litouwen en Nieuw-Zeeland.” Maar binnen het team, dat elkaar alleen kende van de voorrondes, waren genoeg momenten tijdens de week om leuke dingen te doen. “We zijn met z’n allen naar een museum in Utrecht gegaan en hebben een kanotocht gevaren. Zo hebben we toch ook wat leuke sociale activiteiten gehad.” Bob zit momenteel midden in zijn introductieweek. “Komend jaar begin ik met de opleiding sociale geografie en planologie. Ik blijf dus hangen in de richting van aardrijkskunde.”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant