Steven Kooistra, Lesley Daris en Janiek Burghard presenteren vol trots hun Silver Ocean Seltzer. Foto Jurgen van Hoof
Steven Kooistra, Lesley Daris en Janiek Burghard presenteren vol trots hun Silver Ocean Seltzer. Foto Jurgen van Hoof (Foto: Jurgen van Hoof)

'Silver Ocean Seltzer moet hit worden'

Ze kennen elkaar van dezelfde vriendengroep en van het stappen. Steven Kooistra, Janiek Burghard en Lesley Daris, drie jonge Valkenswaardenaren, hadden een droom: een eigen onderneming opzetten. Ideeën waren er genoeg, maar nog geen concrete plannen. Totdat Steven een artikel las in het Financieele Dagblad. Het ging over de populariteit van Hard Seltzer, bruiswater met een smaakje en met alcohol.

VALKENSWAARD - "We bestelden enkele blikjes in Engeland, waar Hard Seltzer - net als in de Verenigde Staten - booming is. Maar eerlijk gezegd, vonden we het niet eens lekker", erkent Steven. ":Dit konden wij beter!" Er werd een 'thuisbrouwpakketje' besteld en de drie togen enthousiast aan het werk. "in de basis brouw je ons drankje hetzelfde als bier, alleen met andere ingrediënten", verklaart Janiek. "Toen we klaar waren, zochten we enkele proefpersonen. Die werden gevonden in de vriendenkring en in de familie. De reacties waren positief.""

Overigens dachten Steven, Janiek en Lesley de eersten te zijn in Nederland, maar inmiddels hebben ook grote partijen als Bavaria, Heineken en Coca Cola een Hard Seltzer op de markt gebracht. "Maar wel in blik. Wij hebben bewust gekozen voor een flesje. Heeft ons inziens toch wat meer klasse", vertelt Steven. "Natuurlijk, als het er écht op aan komt, wordt het moeilijk om de concurrentie aan te gaan met deze grote spelers, maar tot nu toe vinden de meeste mensen Silver Ocean Seltzer het lekkerste. Het verschil zit 'm in het brouwen. De andere drankjes worden gedestilleerd. We hebben nu twee smaken: grapefruit en guave. Aan het einde van het jaar komt er een nieuwe smaak bij. We werken samen met een Frans aromahuis."

De drie Valkenswaardenaren hebben goed nagedacht over de naam van hun drankje. Janiek: "We wilden een genderneutraal drankje. Niet specifiek voor mannen of vrouwen. Zo zijn we uiteindelijk op 'Silver Ocean' gekomen. Aangevuld met het woord 'Seltzer' vormt het de afkorting SOS. Om in balans te zijn, heb je ons drankje nodig. Geen suiker en geen koolhydraten, dus zeer gezond. En slechts 26 kcal per 100 milliliter. Het beeldmerk is het zeepaardje geworden. Het enige dier te wereld, waarbij het mannetje de kinderen krijgt. Om ook maatschappelijk bezig te zijn, hebben we gekozen voor het aanpakken van de plastic soep in de oceanen. Een deel van de opbrengst gaat naar dit goede doel."

In samenwerking met een zogeheten hobbybrouwer werd in eerste instantie 300 liter 'besteld'. Door een scheur in het vergistingsvat mislukte dit. Steven: "Vervolgens hebben we contact gezocht met een andere, grotere brouwerij, maar dan moesten we minimaal 2.000 liter afnemen. Dat zijn 6.000 flesjes! We geloven in ons product, dus we hebben 'ja' gezegd. Binnen anderhalve week hadden we bijna alles verkocht! Vooral aan horecabedrijven in Valkenswaard en omgeving. Nu met corona ligt alles even stil, maar via onze webshop zijn we zeer actief. Bestellen kan via: https://silverocean.club/.."

Willem-Jan Schampers

'Bruiswater met een smaakje en alcohol, maar geen suikers'

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden