Van links naar rechts: Sjoert Bossers, Jochem Otten, Paul L’Herminez, Monique van den Berg, Giel Pastoor en Dries Floris. (Foto: Maarten Coolen).
Van links naar rechts: Sjoert Bossers, Jochem Otten, Paul L’Herminez, Monique van den Berg, Giel Pastoor en Dries Floris. (Foto: Maarten Coolen). (Foto: Maarten Coolen)

Nieuw cultuurpact werpt vruchten af

Zes podia uit de Brainportregio zijn dit jaar een intensieve samenwerking aangegaan. Niet omdat het moet, maar omdat het kan en er daarmee ook veel meer kan. Omdat de podia hetzelfde doel voor ogen hebben. Cultuur en podiumkunsten in het bijzonder toegankelijker te maken voor alle inwoners in deze regio.

REGIO - Meer betekenen voor de makers, spelers, publiek en bedrijfsleven. In co-financiering met Regio Deal Brainport Eindhoven zijn ambitieuze plannen gemaakt voor de periode 2020-2024. En die plannen krijgen nu gestalte in eerste concrete resultaten. Onder de noemer Regio Deal is door het Rijk een eenmalige financiële impuls beschikbaar gesteld om de kracht van de regio te versterken. De innovatieve technologieregio groeit hard en investeringen zijn essentieel om deze groei te behouden en gestalte te geven. Een aantrekkelijk woon- en leefklimaat helpt in het aantrekken van het broodnodige nieuwe talent. Maar helpt ook in het realiseren van verbinding tussen bewoners in sociaal en maatschappelijk opzicht. Met cultuur als het spreekwoordelijke cement van de samenleving is een samenwerking tussen de podia als ‘huizen van cultuur’ niet meer dan logisch.

Het cultuurpact van de zes podia – Parktheater Eindhoven, Speelhuis en Cacaofabriek Helmond, Schalm Veldhoven, Hofnar Valkenswaard en Kattendans Bergeijk – omvat ambitieuze plannen en doelen op het gebied van onder meer internationalisering, productie en educatie. Voor het realiseren hiervan is samenwerking essentieel. Denk aan verbindingen bij programmering, marketing, techniek maar ook thema’s als duurzaamheid en diversiteit. De intentie was er al en de Regio Deal is een mooie steun in de rug om door te zetten. En de energie die vrijkomt door samen te werken en te knokken en ergens samen voor te gaan, is enorm.

De vijf directeuren van de zes podia zijn vanaf het eerste uur betrokken. Voortvarend en direct met de handen uit de mouwen, en open en eerlijk naar elkaar. Inmiddels is Monique van den Berg aangesloten om als projectleider het geheel te coördineren. Met ruim tien jaar managementervaring in theaterland is zij een mooie toevoeging aan het kernteam. Uiteraard kan dit team niet zonder de kunde en enthousiasme van hun tientallen medewerkers. Vanuit de gestelde doelen is inmiddels een aantal mooie interne werkgroepen ontstaan, die concreet aan de slag zijn gegaan. Het samen doen en ontdekken geeft veel en maakt trots, zo is – nu al – een belangrijke constatering.

OntdekTheaters.nl
Onlangs is de kaartverkoop van het nieuwe seizoen gestart. De theaterpodia hebben elkaar daar al in gevonden. Vanuit een samenwerking tussen alle marketingmedewerkers startten ze gelijktijdig én met een campagne: OntdekTheaters.nl. Bedoeld om bewoners te enthousiasmeren voor theater met daarbij een site waar het gehele aanbod van alle theaters op te vinden is. Daarnaast staat het concept digitale podium volledig in de startblokken dankzij de inzet van werkgroep techniek. Live theater is de basis, maar het ontsluiten van wat er op het podium gebeurt voor hen die er niet bij kunnen of mogen zijn, is een add-on. Zeker in deze coronatijd helpt het meer mensen toegang te geven. De apparatuur om dit mogelijk te maken, hangt inmiddels in alle podia. Deze innovatie maakt letterlijk dromen waar: liveregistratie van makers elders, uitzenden naar minder mobiele doelgroepen en produceren van cultuurjournaals voor de regio.

De komende vier jaar is er nog ontzettend veel te doen om deze betekenisvolle rol verder te realiseren. Juist voor de doelgroepen voor wie cultuur en theater niet vanzelfsprekend is. Door geldgebrek, tijdgebrek, geen vervoer, geen vrienden om mee te gaan, geen passend aanbod. Het inventariseren van behoeftes van bewoners is hierbij belangrijk. Het gesprek aangaan. Met de gemeentes, met scholen, met wijkcoördinatoren, met makers en spelers, met bezoekers. Kijken wat er is en waar op aangesloten kan worden. Kijken wat er nog niet is en opgezet kan worden. Met als doel om bijvoorbeeld alle kinderen tot en met 12 jaar in de Brainportregio structureel toegang tot theater te geven. Om internationals en andere doelgroepen makkelijker te verbinden met theater door het ontwikkelen van specifieke programma’s of co-producties. Zodat het theater een betere afspiegeling van de Brainport samenleving wordt en herbergt. De podia gaan ervoor.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden